Xx: Jom malam ni futsal.
Zz: bereh jah kawe.. Pukul berapa?
Xx: macam biasa, pukul 10..

Pukul 10.30 barulah Xx, Yy dan yang lain tiba. 

Xx: macam tak boleh main je malam ni.. Court penuh ni..  Nak tunggu lama lagi lar..
Zz: yang main semua cina.. Haishh.. Kan dah tahu biasa memang kita nak main pukul 10.. Takkan tak reti nak blah...


Ni perbualan biasa.  Tidak ada kena mengena antara yang hidup atau yang mati. Namun cuba kita fikir apa yang tersirat dari situasi diatas.

Sebenarnya, situasi sebegini biasa. Boleh dikatakan inilah yang sentiasa berlaku. JANJI MELAYU. 

Saya pun tak pasti mengapa boleh istilah tersebut diberikan. Nak kata memang perangai melayu ni sentiasa lambat,  tak juga. Ada yang boleh tepati masa untuk awal. Nak kata bukan melayu asyik awal, tak juga, ada juga mereka lambat. Sebenarnya ini masalah individu. Tapi majoriti individu melayu yang telah menjadikan masalah ini di'generalize'kan.

Memang ini sentiasa berlaku dalam menganjurkan program atau apa-apa event. Jika tentatifnya bermula pukul 8, maka, hadirin akan tiba biasanya lebih dari pukul 8. Walhal sudah dimaklumkan bahawa majlis bermula pukul 8, bukan bertolak untuk datang pukul 8.

Situasi diatas saya berikan sebagai contoh. Sepatutnya permainan boleh mula 10.15. Tapi 10.30 belum tentu boleh mula sebab masih ramai yang beljm ada. Apabila tempat yang dipilih diambil orang, kita marah. Kita salahkan pula mereka kerana kacau tempat kita. Padahal, kita yang lewat.

Ini yang perlu kita muhasabah, dan untuk kita ubah. Ya, bermula dari diri sendiri, kerana ini masalah diri, bukan masalah bangsa. Mengapa kita tidak boleh tepati waktu? Jika sekali sekala, mungkin ia dimaafkan. Akan tetapi, jika ia dijadikan sebagai satu sikap, bermakna peribadi kita bermasalah. 
Ingat kembali bagaimana Allah bersumpah demi masa

"Demi masa, sesungguhnya manusia berada didalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, serta mereka yang berpesan kepada kebenaran dan mereka berpesan dengan kesabaran" (surah al-asr: 1-3)

Melayu tak salah. Individu yang perlu disalahkan. Jangan sampai kerana kita yang tak reti tepati masa, tak reti tepati janji, nama bangsa, agama yang tercemar.




Ayuh kawan-kawan, muhasabah dan ubah..!



Reactions: